Jak wygląda egzamin praktyczny?
Część praktyczna egzaminu wstępnego składa się z trzech zadań, mających na celu sprawdzenie umiejętności warsztatowych oraz interpretacji zagadnień związanych z kompozycją malarską.
Pierwszego dnia na białym arkuszu 100×70 cm osoby kandydujące realizują studium postaci z natury w technice rysunkowej (np. ołówek, węgiel, tusz) w dwóch blokach po 4 godziny z przerwą pomiędzy. Docelową pracę studyjną poprzedzają piętnastominutowe szkice. Tego samego dnia należy przygotować podłoże malarskie z materiałów zapewnianych przez wydział – instrukcji dostarczą osoby prowadzące egzamin.
Drugiego dnia egzaminów kandydaci_tki w ciągu dwóch czterogodzinnych bloków z przerwą obiadową wykonują studium martwej natury w dowolnej technice malarskiej.
Na kompozycję malarską trzeciego dnia osoba kandydująca może przeznaczyć maksymalnie 6 godzin. Temat podawany jest w dniu egzaminu. Po zakończeniu tego etapu kandydat_ka przygotowuje ekspozycję ze wszystkich wykonanych podczas egzaminu praktycznego prac.
W jaki sposób przygotować teczkę i co powinno się w niej znaleźć?
Pierwszym etapem egzaminu wstępnego jest ocena teczki z samodzielnie wykonanymi przez kandydata_tkę pracami rysunkowymi i malarskimi. Zasady rekrutacji wyznaczają następujące limity:
- minimum 5 prac – studium postaci z natury
- minimum 5 prac – studium martwej natury
- maksymalny rozmiar prac: 100 × 70 cm
- maksymalna liczba prac: 25 sztuk
Teczka jest swojego rodzaju wizytówką, dlatego mile widziana jest jako zbiór prac prezentujących z jednej strony wysoki poziom warsztatu kandydata_tki, a z drugiej jego_jej zainteresowania.
Obok obowiązkowych prac wykonanych z natury – studium modela i martwej natury – w teczce mogą (choć nie jest to wymagane regulaminem) znaleźć się wybrane realizacje dowolne – plansze ze szkicami, pejzaż, plakat, portret, ilustracje, kompozycje własne z wyobraźni, a nawet dokumentacja działań w innej technice (tkanina, formy przestrzenne, fotografia) – jeśli kandydat_tka uzna je za swój atut.
Przykładowa teczka:
- 9 rysunków – studium modela z natury w różnych technikach (węgiel, ołówek, tusz, flamastry itp.)
- 2 rysunki – studium martwej natury
- 9 prac malarskich – studium martwej natury, technika akrylowa lub olejna
- 3 prace malarskie – portret, pejzaż, wnętrze
- 2 plansze wybranych szkiców malarskich i rysunkowych
Prosimy o podpisanie wszystkich prac na odwrociach.
Jak przebiega autoprezentacja będąca częścią egzaminu wstępnego?
Celem autoprezentacji jest poznanie kandydata_tki, a także jego_jej głębszych zainteresowań, nie tylko w zakresie wybranej dziedziny plastyki, ale również innych rodzajach twórczości, takich jak literatura, muzyka, teatr czy film. W tej części egzaminu osoba kandydująca powinna wykazać się samodzielnością w myśleniu o zagadnieniach związanych z szeroko pojętą kulturą artystyczną.
Autoprezentacja to spotkanie z kilkuosobową komisją złożoną z dydaktyków_czek Wydziału Malarstwa. Ma formę otwartej i swobodnej rozmowy, podczas której kandydat_tka ma czas zarówno na wypowiedź własną, jak i odpowiedź na pytania komisji na temat zainteresowań, współczesnych wydarzeń artystycznych, motywacji kierującej wyborem tego, a nie innego kierunku studiów itp. Rozmowa z komisją toczy się w sposób naturalny – kolejne pytania często nawiązują do obszarów sygnalizowanych przez osobę egzaminowaną w poprzednich odpowiedziach. Czasem poruszane są również wątki problemów plastycznych wyłaniających się z prac złożonych w teczce oraz informacji zawartych w kwestionariuszu osobowym.
Czy rodzaj szkoły średniej, którą ukończyłem_łam ma wpływ na rezultat rekrutacji?
Nie. O pozytywnym rezultacie rekrutacji decydują wyłącznie elementy wymienione w rozdziale pierwszym Regulaminu. Do odbywania studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie może być dopuszczona osoba, która jednocześnie:
- posiada świadectwo dojrzałości lub dokument równoważny
- wykazuje odpowiednie zdolności artystyczne
- uzyskała pozytywny wynik na egzaminie wstępnym, zajęła odpowiednią pozycję na liście rankingowej (wg liczby punktów uzyskanych w trakcie postępowania kwalifikacyjnego)
- dostarczyła, w wyznaczonym terminie, orzeczenie lekarskie wydane przez ośrodek Medycyny Pracy, stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów przez kandydata na wybranym kierunku
Czy możliwe jest określenie przybliżonej kwoty, jaką studenci_tki miesięcznie przeznaczają na materiały potrzebne do realizacji programu?
Określenie średniej kwoty wydawanej przez studentów_tki na materiały artystyczne jest bardzo trudne. Szczególnie w przypadku edukacji na drugim, trzecim, czwartym i piątym roku, których program i środki artystycznego przekazu w dużej mierze dobierane są przez studentów_tki indywidualnie.
Również na pierwszym roku trudno o podobne uśrednienie. Można natomiast określić w przybliżeniu techniki, które przeważają w przebiegu edukacji na pierwszym roku, a tym samym pozwalają zorientować się uprzednio w cenach materiałów. Najczęściej wykorzystywaną w pracowniach malarskich techniką jest tradycyjna technika olejna na płótnie, z dopuszczeniem techniki akrylowej. Warto więc zapoznać się z cenami podobrazi, pędzli, farb, mediów potrzebnych do danej techniki. Ilość zużytych materiałów różni się w zależności od temperamentu studenta_tki, choć w ciągu miesiąca powstaje zwykle nie więcej niż dwa obrazy tzw. średniego formatu. W pracowniach rysunkowych przeważają tradycyjne techniki rysunkowe na papierze (ołówki, węgiel, tusz).
Czy dostępne są programy finansowego wsparcia studentów_tek?
Studenci_tki na każdym etapie edukacji mają prawo korzystać ze stypendium socjalnego, zapomogi oraz stypendium dla osób z niepełnosprawnościami.
Istnieje również możliwość otrzymywania Stypendium Rektora, przyznawanego na podstawie średniej ocen, osiągnięć artystycznych i naukowych oraz sportowych. Mogą się o nie ubiegać studenci_tki wszystkich lat. W przypadku osób studiujących na pierwszym roku stypendium jest przyznawane na podstawie odrębnych przepisów.
Czy możliwe jest indywidualne wzbogacanie programu kształcenia o przedmioty niebędące bezpośrednio związane z malarstwem?
Droga twórcza, jaką przechodzą studenci_tki w czasie studiów to często proces dynamiczny i trudno jest przewidzieć, jakie potrzeby merytoryczne pojawią się w toku edukacji. Studenci_tki drugiego roku (i starszych lat) zobowiązani_ne są do wybrania przynajmniej jednej specjalizacji dodatkowej. Oprócz pracowni specjalizacyjnych proponowanych przez Wydział Malarstwa, dostępne są również pracownie specjalizacyjne prowadzone przez inne wydziały Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Pytania dotyczące rekrutacji możecie kierować również do:
- Tamara Grabińska, dziekanat –
tamara.grabinska@asp.waw.pl
- mgr Sebastian Winkler, asystent –
sebastian.winkler@asp.waw.pl