W jaki sposób przygotować teczkę i co powinno się w niej znaleźć?
Pierwszym etapem egzaminu wstępnego jest ocena teczki z samodzielnie wykonanymi przez kandydata/kandydatkę pracami rysunkowymi i malarskimi. Zasady rekrutacji wyznaczają następujące limity:
- minimum 5 prac – studium postaci z natury
- minimum 5 prac – studium martwej natury
- maksymalny rozmiar prac: 100 × 70 cm
- maksymalna liczba prac: 25 sztuk
Teczka jest swojego rodzaju wizytówką, dlatego mile widziana jest jako zbiór prac prezentujących z jednej strony wysoki poziom warsztatu kandydata/kandydatki, a z drugiej jego/jej zainteresowania.
Obok obowiązkowych prac wykonanych z natury – studium modela i martwej natury – w teczce mogą (choć nie jest to wymagane regulaminem) znaleźć się wybrane realizacje dowolne – plansze ze szkicami, pejzaż, plakat, portret, ilustracje, kompozycje własne z wyobraźni, a nawet dokumentacja działań w innej technice (tkanina, formy przestrzenne, fotografia) – jeśli kandydat/kandydatka uzna je za swój atut.
Przykładowa teczka:
- 9 rysunków – studium modela z natury w różnych technikach (węgiel, ołówek, tusz, flamastry itp.)
- 2 rysunki – studium martwej natury
- 9 prac malarskich – studium martwej natury, technika akrylowa lub olejna
- 3 prace malarskie – portret, pejzaż, wnętrze
- 2 plansze wybranych szkiców malarskich i rysunkowych
Prace powinny znajdować się w teczce i muszą być podpisane na odwrociach. Do teczki należy załączyć spis prac według wzoru (w załączeniu).
Jak wygląda egzamin praktyczny?
Część praktyczna egzaminu wstępnego składa się z trzech zadań, mających na celu sprawdzenie umiejętności warsztatowych oraz interpretacji zagadnień związanych z kompozycją malarską.
Pierwszego dnia egzamin z rysunku odbywa się od godziny 9.00 do 18.00, według poniższego harmonogramu:
9.00 – 11.00 – piętnastominutowe szkice wykonane na formacie A4 techniką rysunkową (dwie pozy leżące, dwie pozy stojące, dwie pozy siedzące),
11.00 – 13.00 – studium postaci z natury w technice rysunkowej (ołówek, węgiel) na białym arkuszu 100×70 cm,
13.00 – 14.00 – przerwa,
14.00 – 18.00 – kontynuacja studium z natury.
Tego samego dnia należy przygotować podłoże malarskie z materiałów zapewnianych przez wydział – instrukcji dostarczają osoby prowadzące egzamin.
Drugiego dnia egzamin z malarstwa odbywa się od godziny 9.00 do 18.00, według poniższego harmonogramu:
9.00 – 13.00 – studium martwej natury w technice malarskiej (akryl, tempera, olej) na tekturze 100×70 cm,
13.00 – 14.00 – przerwa,
14.00 – 18.00 – kontynuacja studium martwej natury.
Trzeciego dnia egzamin z kompozycji odbywa się od godziny 9.00 do 15.00, według poniższego harmonogramu:
9.00 – 15.00 – kompozycja na zadany temat w technice malarskiej (akryl, tempera, olej) na tekturze 50×70 cm,
15.00 – 15.30 – przygotowanie ekspozycji wykonanych prac egzaminacyjnych zgodnie z podaną przez prowadzącego instrukcją.
Temat kompozycji podawany jest w dniu egzaminu.
Podczas egzaminu zabronione jest korzystanie z telefonów, komputerów, tabletów itp. (sprzęt na czas egzaminu pozostawiany jest w depozycie) oraz szkicowników czy materiałów wizualnych przygotowanych wcześniej. Dozwolone są wyłącznie materiały i narzędzia rysunkowe i malarskie.
Jak przebiega autoprezentacja, będąca częścią egzaminu wstępnego?
Celem autoprezentacji jest poznanie kandydata/kandydatki, a także jego/jej zainteresowań, nie tylko w zakresie wybranej dziedziny plastyki, ale również innych rodzajach twórczości.
Autoprezentacja to spotkanie z kilkuosobową komisją złożoną z dydaktyków/dydaktyczek Wydziału Malarstwa. Ta część egzaminu rozpoczyna się samodzielną wypowiedzią (max. 5 minut) a następnie ma formę otwartej i swobodnej rozmowy. Pytania komisji mogą dotyczyć zainteresowań, współczesnych wydarzeń artystycznych, motywacji kierującej wyborem kierunku malarstwo.
Czy rodzaj szkoły średniej, którą ukończyłem/ukończyłam ma wpływ na rezultat rekrutacji?
Nie. O pozytywnym rezultacie rekrutacji decydują wyłącznie elementy wymienione w rozdziale pierwszym Regulaminu. Do odbywania studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie może być dopuszczona osoba, która jednocześnie:
- posiada świadectwo dojrzałości lub dokument równoważny
- wykazuje odpowiednie zdolności artystyczne
- uzyskała pozytywny wynik na egzaminie wstępnym, zajęła odpowiednią pozycję na liście rankingowej (wg liczby punktów uzyskanych w trakcie postępowania kwalifikacyjnego)
- dostarczyła, w wyznaczonym terminie, orzeczenie lekarskie wydane przez ośrodek Medycyny Pracy, stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów przez kandydata na wybranym kierunku
Czy możliwe jest określenie przybliżonej kwoty, jaką studenci/studentki miesięcznie przeznaczają na materiały potrzebne do realizacji programu?
Określenie średniej kwoty wydawanej przez studentów/studentki na materiały artystyczne jest bardzo trudne. Szczególnie w przypadku edukacji na drugim, trzecim, czwartym i piątym roku, których program i środki artystycznego przekazu w dużej mierze dobierane są przez studentów/studentki indywidualnie.
Również na pierwszym roku trudno o podobne uśrednienie. Można natomiast określić w przybliżeniu techniki, które przeważają w przebiegu edukacji na pierwszym roku, a tym samym pozwalają zorientować się uprzednio w cenach materiałów. Najczęściej wykorzystywaną w pracowniach malarskich techniką jest tradycyjna technika olejna na płótnie, z dopuszczeniem techniki akrylowej. Warto więc zapoznać się z cenami podobrazi, pędzli, farb, mediów potrzebnych do danej techniki. Ilość zużytych materiałów różni się w zależności od tempa pracy studenta/studentki, choć w ciągu miesiąca powstaje zwykle nie więcej niż dwa obrazy tzw. średniego formatu. W pracowniach rysunkowych przeważają tradycyjne techniki rysunkowe na papierze (ołówki, węgiel, tusz).
Czy dostępne są programy finansowego wsparcia studentów/studentek?
Studenci/studentki na każdym etapie edukacji mają prawo korzystać ze stypendium socjalnego, zapomogi oraz stypendium dla osób z niepełnosprawnościami.
Istnieje również możliwość otrzymywania Stypendium Rektora, przyznawanego na podstawie średniej ocen, osiągnięć artystycznych i naukowych oraz sportowych. Mogą się o nie ubiegać studenci/studentki wszystkich lat. W przypadku osób studiujących na pierwszym roku stypendium jest przyznawane na podstawie odrębnych przepisów.
Czy możliwe jest indywidualne wzbogacanie programu kształcenia o przedmioty niebędące bezpośrednio związane z malarstwem?
Droga twórcza, jaką przechodzą studenci/studentki w czasie studiów to często proces dynamiczny i trudno jest przewidzieć, jakie potrzeby merytoryczne pojawią się w toku edukacji. Studenci/studentki drugiego roku (i starszych lat) zobowiązani/zobowiązane są do wybrania specjalizacji. Oprócz pracowni specjalizacyjnych proponowanych przez Wydział Malarstwa, dostępne są również zajęcia oferowane przez inne wydziały Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Pytania dotyczące rekrutacji możecie kierować również do:
- Tamara Grabińska, dziekanat –
tamara.grabinska@asp.waw.pl - mgr Sebastian Winkler, asystent –
sebastian.winkler@asp.waw.pl
zdjęcie główne: Danuta Matloch/MKiDN