Logo ASP

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Dni Otwarte 2024
Studentka z wózkiem do kamieni litograficznych
  1. Ile miesięcznie trzeba wydać na materiały potrzebne do studiów?

    Jest to zależne od wybranej specjalizacji. Inne koszty studiowania ponoszą studenci Pracowni Multimediów, gdzie jednorazowym wydatkiem jest np. koszt sprzętu i oprogramowania. Inaczej z kolei wygląda sytuacja osób studiujących grafikę artystyczną i specjalizacje projektowe, które materiały do pracy muszą systematycznie uzupełniać na bieżąco. To samo dotyczy także zajęć z rysunku i malarstwa.

  2. Czy można wyjeżdżać w ramach programu Erasmus+? Jak wygląda studencka wymiana międzynarodowa?

    ASP w Warszawie – w tym Wydział Grafiki – jest pełnoprawnym partnerem programu Erasmus+.

  3. Jakie warunki nauki zapewnia ASP (komputery, sprzęt, pracownie, itp.)?

    Do dyspozycji studentów wydziału przeznaczyliśmy 4 w pełni wyposażone pracownie grafiki artystycznej wraz z zapleczem technicznym, 6 w pełni wyposażonych pracowni projektowych, pracownię multimediów, pracownię animacji, 5 pracowni rysunku i malarstwa, 1 pracownię fotografii wraz z ciemnią i studiem, 3 pracownie komputerowe, drukarnię cyfrową salę do zajęć teoretycznych oraz salę kinową na 70 miejsc. Pracownie komputerowe są wyposażone w komputery Apple, a studenci posiadają zniżkę edukacyjną na pakiet oprogramowania Adobe. Obok pracowni fotografii działa w pełni wyposażone studio fotograficzne przygotowane sprzętowo do organizowania profesjonalnych sesji. Drukarnia wyposażona jest w wielkoformatowe urządzenia drukujące Canon i Epson pozwalające na druk praktycznie na każdym podłożu – studenci wydziału posiadają zniżki na wydruki. W całym budynku dostępny jest szybki, bezprzewodowy internet w sieci Eduroam. W pracowniach grafiki artystycznej studenci otrzymują podstawowe materiały graficzne do pracy z technikami klasycznymi, litografią, sitodrukiem i offsetem.

  4. Jaką pracę można dostać po studiach na ASP?

    Absolwent Wydziału Grafiki jest wyposażony we wszechstronną wiedzę i umiejętności pozwalające na projektowanie różnorodnych form, zarówno tych wysoko artystycznych, jak i użytkowych, co czyni go osobą wszechstronnie wykształconą. Z tego powodu perspektywy zawodowe są wyjątkowo różnorodne, bowiem absolwenci to nie tylko artyści, lecz także „rzemieślnicy”, odnajdujący się praktycznie w każdym sektorze gospodarczym. Szeroko pojmowany przemysł kreatywny, agencje reklamowe, kreatywne, czy marketingowe, przemysł gier wideo i media elektroniczne – to podstawowe miejsca, w których grafik znajdzie zatrudnienie. Ponadto każdy absolwent może współpracować z instytucjami i przedsiębiorstwami, którym zależy na promocji oraz reklamie. Graficy znajdą również kreatywne zatrudnienie w szeroko rozumianej przestrzeni kulturalnej na arenie lokalnej i międzynarodowej. W teatrach, galeriach sztuki i instytucjach zajmujących się szeroko pojmowaną promocją sztuki. Zdobyte na Wydziale Grafiki wszechstronne wykształcenie daje także możliwość zatrudnienia w wydawnictwach, redakcjach prasowych oraz biurach projektowych.

  5. Jak uczelnia promuje absolwentów, studentów?

    Studenci wydziału uczestniczą w różnorodnych inicjatywach i przedsięwzięciach organizowanych przez uczelnię, np. wystawie „UpComing. Wybrane Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie”. Ponadto wydział i uczelnia organizują różnorodne konkursy prezentujące twórczość studentów, np.: Konkurs o Nagrodę Inicjatywy ENTRY. Wydział Grafiki od lat jest współorganizatorem wystawy „Kissprint” zrzeszającej twórców związanych z wydziałem. Istotnym elementem promocji studentów jest także cykliczny konkurs i wystawa „Artystyczna podróż Hestii” – coroczny konkurs dla studentów kształcących się na wydziałach i kierunkach artystycznych wszystkich wyższych uczelni w Polsce, a także rozwijany wokół inicjatywy konkursowej wielopłaszczyznowy projekt art brandingowy dla pracowników ERGO Hestii, jak i dla wszystkich grup odbiorców.

  6. Czy zwracana jest szczególna uwaga na to, jaką szkołę średnią skończyłeś?

    Nie, rodzaj ukończonej szkoły średniej nie ma żadnego wpływu na proces rekrutacji, jeśli kandydat spełnia warunki opisane w regulaminie rekrutacji.

  7. Jestem absolwentem liceum plastycznego. Czy mam szansę się dostać na studia na ASP?

    Tak, na studia mogą aplikować wszystkie osoby posiadające świadectwo dojrzałości, bez względu na rodzaj ukończonej szkoły średniej.

  8. Jakie prace należy umieścić w teczce z portfolio?

    Teczka z pracami zawierać powinna:

    a) 10 rysunków w formacie 100×70 cm (co najmniej 5 z nich musi być pracami studyjnymi aktu lub postaci w przestrzeni) wykonanych dowolną techniką rysunkową;
    b) 5 prac malarskich w formacie zawierającym się w pomiędzy 50×70 cm a 100×70 cm wykonanych w dowolnej technice malarskiej na podłożu płaskim (wykluczamy np. płótno na krosnach malarskich);
    c) 10 drobnych (maksimum A4) form rysunkowych i malarskich wykonanych z natury lub też będących różnorodnymi kompozycjami plastycznymi lub szkicownik;
    d) 5 fotografii (mogą to być wydruki zdjęć wykonanych dowolnym aparatem fotograficznym w formacie maksimum A4, będące zapisem dowolnych inspiracji lub też „notatką fotograficzną” dowolnego motywu);
    e) pracę plastyczną będącą odpowiedzią na jedno wybrane zadanie, spośród trzech umieszczonych na stronie ASP w Warszawie, w witrynie „REKRUTACJA”;
    Zadania zostaną umieszczone nie później niż 3 tygodnie przed terminem uruchomienia rejestracji w systemie IRK.

    Teczkę w formie cyfrowej należy również złożyć w systemie IRK.

  9. Czy wśród 10 drobnych prac rysunkowych i malarskich można prezentować prace wykonane markerem?

    Tak, rysunek markerem jest jak najbardziej akceptowany.

  10. Czy wśród 10 drobnych (maksimum A4) form rysunkowych i malarskich, które muszą znajdować się w teczce portfolio mogą być grafiki wykonane przy użyciu technik komputerowych?

    Tak jak jest zapisane w regulaminie, małe formy powinny być wykonane w szeroko pojętych technikach rysunkowych i malarskich.

  11. Jakie materiały powinny być użyte podczas wykonywania pracy? Czy możliwe jest użycie techniki mieszanej w malarstwie (np. akryl + sepia)?

    Tak, jak najbardziej. Prace wykonane za pomocą technik mieszanych mogą być umieszczone w teczce.

  12. Czy możliwe jest dodanie do teczki więcej prac o małym formacie (zdjęcia, szkice, rysunki A4)?

    Nie. Prosimy o trzymanie się wytycznych zawartych w regulaminie.

  13. Na czym polega autoprezentacja?

    Autoprezentacja to pierwszy etap egzaminu wstępnego na Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To połączenie komisyjnego przeglądu teczki i rozmowy kwalifikacyjnej. W trakcie egzaminu kandydat zobowiązany jest do zaprezentowania swoich prac (oryginalnych, nie PDF) przed Komisją oraz odpowiedzenia na jedno z zagadnień wskazanych w regulaminie rekrutacji.

  14. Jak przygotować się do autoprezentacji?

    Autoprezentacja to przedstawienie przed komisją swoich prac z teczki. Należy zadbać o odpowiedni dobór prac i estetykę ich ekspozycji. Oprócz tego prosimy o przygotowanie osobistej odpowiedzi na jedno z następujących pytań:

    • Jaką wystawę, wydarzenie artystyczne, widział_a Pan_Pani w ciągu ostatnich 5-6 miesięcy? Prosimy o tym opowiedzieć, krótko zrecenzować lub też wskazać najistotniejsze Pana_Pani zdaniem elementy tego wydarzenia.
    • Co wie Pan_Pani o dziejach i współczesnej kondycji druku, projektowania graficznego w różnych mediach, formach multimedialnych i ich relacji w stosunku do grafiki artystycznej?
    • Jakie zjawiska sztuki współczesnej w Polsce, Europie, na świecie uważa Pan_Pani za ciekawe i inspirujące dla młodego_ej artysty_tki?

    Pytania te są bardziej pretekstem do zaprezentowania własnych przemyśleń, opinii, planów związanych z procesem studiowania na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

  15. Na czym polega realizacja zadania „Interpretacja na zadany temat” w trakcie II etapu egzaminu na Wydział Grafiki?

    Kandydat realizuje zadanie z wyznaczonego przez Podkomisję ds. rekrutacji obszaru, np. z obszaru rysunku.

  16. Czy można używać aparatu fotograficznego w telefonie w trakcie egzaminu praktycznego?

    Nie, używanie telefonu komórkowego w jakiejkolwiek formie jest zabronione.

  17. Czy do teczki można załączyć prace wykonane w technice olejnej?

    Można. Prosimy tylko by pamiętać o płaskim podobraziu (np. tektura) i formacie nie przekraczającym wymiarów 100 × 70 cm.

  18. Czy na egzaminie praktycznym można malować farbami olejnymi?

    Nie można. Wszystkie wytyczne w kontekście wymaganych narzędzi zostaną oficjalnie ogłoszone po I etapie egzaminu (autoprezentacji). Natomiast z góry można założyć, że w części malarskiej egzaminu praktycznego nacisk będzie kładziony na techniki akrylowe lub/i temperowe.

  19. Jakie materiały trzeba wziąć ze sobą na egzamin praktyczny?

    Papiery i podobrazia (tektury) zapewnia wydział i to na nich kandydaci są zobowiązani do odpowiedzi na zadane tematy.Kandydaci natomiast używają swoich własnych narzędzi rysunkowych i malarskich, takich jak: ołówki, węgle, gumki, cienkopisy, flamastry, temperówki, tusze, pędzle, szpachelki, farby temperowe, farby akrylowe, słoiczki, żabki do przytrzymania papieru na desce, nożyki do papieru, szmatki do wycierania pędzli, taśmy papierowe itp.

  20. Czy do teczki można załączyć więcej prac malarskich niż rysunkowych?

    Prosimy o trzymanie się wytycznych zamieszczonych w regulaminie egzaminu. Natomiast zwiększenie ilości prac malarskich do 2-3 jest dopuszczalne.

  21. Czy do teczki można załączyć wydruki prac cyfrowych?

    Tak. Można o tego typu prace rozszerzyć część poświęconą małym formom rysunkowo-malarskim.

  22. Czy teczka, w której są składane prace może być tekturowa?

    Nie. Teczka powinna być plastikowa, sprawnie działająca, w formacie 100 × 70 cm.

  23. Czy w trakcie autoprezentacji Komisja może zadawać dodatkowe pytania?

    Tak może zadawać pytania, z wyjątkiem pytań z obszaru historii sztuki.